Erasmus+ projekti „DO IT“ neljas kohtumine Kreekas
1.-5. oktoobrini toimus Kreekas Thessaloniki linnas nelja riigi vahelise Erasmus+ projekti „DO IT“ neljas kohtumine. Lisaks kooliõpetajatele Portugalist, Kreekast ja Rumeeniast osalesid projektis Eesti poolelt Paldiski Ühisgümnaasiumi õpetajad ning projekti koordinaator Külli Liebert ja loovterapeut Mari Lipp. „DO IT“ projekti viimase koolituse teemaks oli koolikiusamise ja diskrimineerimise vähendamine.
Kreekas võõrustati projektis osalejaid 5ο Gymnasium Neapolise pöhikoolis, mis osaleb oma õpilastega riiklikult rahastatud koolikiusamise vastases programmis, mille tulemusena tegutseb koolis konfliktide lahendamisele suunatud vahendusklubi. Oma olemuselt on klubi vabatahtlik ja tegutseb huviringina ning lisaks õpilastele panustavad tegemistesse aktiivselt ka 6-7 õpetajat. Programmi eesmärk on õpetada õpilastele erinevate konfliktsete situatsioonide lahendamist viisil, kus õpilased kuulavad aktiivselt osapoolte argumente ning vahendavad neid. Konfliktide vahendamine toimub kindla väljatöötatud metoodika abil, kus osapooled eraldatakse üksteisest, tekitades nii turvalise ja rahuliku keskkonna, mis võimaldab konflikti teket, kulgu ja võimalikke lahendusi rahumeelselt arutada. Õpetajate sõnul on vahendusklubi tegevus aidanud märgatavalt kaasa koolikiusamise vähendamisele, õpetades õpilasi probleeme märkama ning nende lahendamisega ka aktiivselt tegelema. Õpilased korraldasid koolituse raames oma töötoa, kus jagati osalistele võimalikke konfliktseid stsenaariumeid, mis tuli vahendusklubi metoodika järgi lahendada.
Diskrimineerimise teemal korraldas töötoa ÜRO pagulasameti (UN Refugee Agency) esindaja. Kreekal on palju kogemusi pagulastega tegelemisel, sealhulgas ka laste integreerimisega koolisüsteemi. Pagulasameti esindaja korraldatud töötuba oli väga aktiivne ja keskendus lugude rääkimisele, aktiivsele kuulamisele ja seeläbi kuuluvustunde tekitamisele.
Kiusamisvastase töötoa korraldas ka Theatre of the Reali direktor ning õppejõud Filippos Zarfeiadis. Theatre of the Real on teater, mis toob lavale etendusi päris inimeste lugude põhjal. Kuna selle töötoa keskmes oli kiusamine, siis keskendutigi kiusamislugude jutustamisele ning nende dramatiseerimisele. Seegi töötuba arendas aktiivse kuulamise oskust ning empaatiat läbi rollide kehastamise.
Loovterapeut Mari Lipp viis omalt poolt läbi fototehnikate töötoa, mille eesmärk oli näidata, kuidas on võimalik endast ja teistest fotode abil jutustada. Lisaks pani töötuba mõtlema, kuidas tänapäeval iseendast sotsiaalmeedias kuvandit luuakse ning kuidas seda nähakse, pakkudes võimalikke tõlgendusi küsimusele „Kuidas mind nähakse?“.
Viimane kreeklaste korraldatud töötuba leidis aset Thessaloniki kinomuuseumis, kus alustati filmianalüüsist, mille toel tutvustati erinevaid audiovisuaalseid võtteid ja tehnikaid, mida kasutatakse näiteks osaliste isikuomaduse või rollide rõhutamiseks. Peale teoreetilist loengut said osalised omandatud teadmisi kiusamisvastase lühifilmi loomisel kasutada.
Paldiski Ühisgümnaasiumi õpetajad Linda Luig ja Kätlin Klausson valmistasid partneritele ette liikumisteraapiate töötoa, milles tutvustati erinevaid võimalusi õpilaste vahel ühenduse loomiseks ja tugevdamiseks.
„DO IT“ projekti eesmärk on jagada tehnikaid ja praktikaid aitamaks õpetajatel koos õpilastega luua salliv, turvaline ja kaasav keskkond. Eestist osalesid projektis OÜ Adelante Koolituse esindajad Külli Liebert ja Mari Lipp ning Paldiski Ühisgümnaasiumi õpetajad. Lisaks lõid projektis kaasa ka haridustöötajad Rumeeniast, Portugalist ja Kreekast. Projekti rahastab Euroopa Liit.
Linda Luig